Motion till ombudsmötet

av Lars Eckerdal m.fl.

om kyrkan och digital-TV-reformen

OMot 1998:522

Riksdagen antog i april 1997 regeringens proposition Digitala TV-sändningar. Beslutet innebär att digital marksänd TV införs i flera etapper. Den 13 november beslöt regeringen om den första utbyggnadsdelen vilket innebär att ca 50% av Sveriges befolkning kan se sändningarna redan första året, 1999. Beslut om ytterligare utbyggnad tas efter ungefär ett år, sedan den parlamentariska digital TV-kommitté som regeringen utsett, avgivit en utvärdering av det första årets verksamhet.

Att vara med i en så omfattande förändring av massmediasituationen som digital-TV innebär är utomordentligt viktigt för kyrkans möjlighet att spela en aktiv roll i det offentliga samtalet i vårt land. Det är därför av stor vikt att den grundläggande utredningen om Svenska kyrkans totala mediearbete som för närvarande arbetar och som skall lämna sitt förslag senast 1 september 1998, så mycket som möjligt tar hänsyn till detta i sitt arbete.

I utredningens direktiv konstateras att Svenska kyrkan inte satsat resurser på egen radio- och TV-verksamhet och "så länge det finns en god dialog mellan kyrkorna och public service-företagen, så är det inte meningsfullt att satsa stora kyrkliga resurser på liknande medieverksamhet". Med anledning av den nya situationen behövs det en komplettering på just denna punkt.

När det gäller kyrkans strategi innebär den nya mediasituationen en stor utmaning. TV-tittandet kommer att splittras upp på många olika kanaler och mycket talar för att kyrkans röst blir mycket tydligare på det digitala "marknadstorget" om vi också har en egen kanal. Det hindrar inte att det strategiska arbetet med att påverka redan befintliga TV-kanaler går vidare. Det handlar snarare om ett komplement till den rådande strategin.

Med utgångspunkt från detta hemställer vi

att ombudsmötet hos stiftelsestyrelsen begär att den snabba utvecklingen på digital-TV-området på ett tydligare sätt beaktas i utredningen om Svenska kyrkans mediearbete.

Lars Eckerdal Hans-Olof Hansson

Bengt Gustafsson